Scandalul a pornit după ce la Centrul Cultural Apollonia a fost organizată o expoziție a artistului brașovean Virgilius Moldovan în cadrul Bienalei Albastre. Aceeași expoziție a fost și la mai multe muzee din România. De asemenea, lucrările artistului s-au bucurat de atenție și în străinătate.
"Brașovenii merită scuze publice pentru acest spectacol grotesc și da, demisia doamnei Boghiu, ce coordonează cultura sau necultura la Brașov!", a scris consiliera PSD într-o postare pe Facebook.
Artistul brașovean locuiește la Viena iar în cadrul acestei expoziții a prezentat piese de artă care au câștigat premii internaționale la bienale mari din Europa.
Răspunsul artistului, ale cărui opere au fost atacate de mai mulți consilieri locali PSD, nu a întârziat să apară, precizează Realitatea PLUS.
"Printre lucrările expus la Brașov sunt câteva piese cu care am câștigat premii în domeniu în Italia", s-a apărat acesta, în declarația dată publicației Bună ziua, Brașov.
Virgilius Moldovan sculptează preponderent figuri și trupuri umane, într-o manieră hiperrealistă. Cel mai adesea, ele sunt supradimensionate și surprinse în ipostaze aproape grotești, explică Muzeul de Artă Craiova, potrivit Realitatea PLUS.
Cartea de vizită a lui Virgilius Moldovan
„Născut la Brașov în 1955, studiază sculptură în cadrul Academiei de Arte ‘Ion Andreescu’, din Cluj, la clasa sculptorului Kos Andras. În 1986 părăsește România, pentru a se stabili și lucra la Viena. A expus, începând din 1995, aproape pretutindeni în lume, în expoziții de grup și solo, în galerii, târguri de artă și diverse bienale, câștigând premii importante, printre care Medalia de Aur pentru sculptură, la Bienala Internațională de Artă de la Florența (1999). Lucrările sale revin în România după anul 2000, mai precis în 2003, cu prilejul unor expoziții organizate la Muzeele de Artă din Cluj și Brașov, iar anul acesta, ajung pentru prima oară la Craiova.
Moldovan sculptează preponderent, dar nu exclusiv, figuri și trupuri umane, într-o manieră aparent hiperrealista. Cel mai adesea, ele sunt supradimensionate și impresionează datorită unei meticuloase concentrări asupra detaliului anatomic, exhibat cu o sinceritate cinică și dureroasă. Prin intermediul materialului – silicon – și a unei combinații de rășini, preparată după o formulă proprie, reușește să reproducă cu acuratețe culoarea, consistentă și aspectul cărnii omenești. Surprinse în ipostaze aproape grotești, personajele sale sunt nuduri dezumanizate. Spre deosebire de modelul nudității sculpturale antice, ce zeifica omul, Moldovan, se folosește de monumentalitate pentru a accentua caracterul subuman al propriilor personaje.
Virgilius Moldovan produce un nou tip de artă ostilă, dar nu una a formei colțuroase, descărnate, violență fizic (gen punk – ce ura, alături de convenție, consumerismul și excesul, și-și direcționa atacul spre exponenții acestora), ci a formei onctuase – violență metafizic – ce reflectă tocirea percepției sensibile și a energiei, printr-un fel sau altul de exces (perfect reprezentabilă că un exces alimentar), sau prin abandonul reacției critice”, apreciază experții de la Muzeul de Artă Craiova.
Acesta nu este primul astfel de scandal care are loc în Brașov, potrivit Realitatea PLUS. În urmă cu un an, asociația care organiza Festivalul Amural a anunțat că își anulează toate proiectele derulate în oraș după ce a acuzat consilierii PSD și PNL de sabotaj. Un astfel de eveniment atrăgea anual zeci de mii de turiști la Brașov.