Boboteaza Aghiasma, apă sfințită prin slujba bisericească, se face când preotul cheamă asupra ei puterea Duhului Sfânt, pentru că ea să aibă puterea de a sfinți viața oamenilor și a naturii înconjurătoare, pentru ca ele să capete binecuvântarea Domnului. Apa este simbolul curățirii sufletești, a promovării și a sfințirii vieții.
Boboteaza La Botezul Domnului, se face aghiasma mare; aceasta se ia înainte de anaforă; se dă și celor ce sunt opriți de la Împărtășanie, ca întărire spre nădejdea pocăinței, a mângâierii și îndreptării lor pentru viitor (Constituțiile Apostolice VIII, 29).
Boboteaza Cu aghiasma mare se pot stropi și casa, curtea, grădina, vitele, ogoarele și livezile, spre a fi păzite de lucrarile necurățe ale diavolului (doar de Bobotează sau periodic). De asemenea, cu pocăință și cu binecuvântarea duhovnicului, aghiasma mare se poate lua și în cazuri de boli grele. Fiind încărcată cu darurile dumnezeiești ale Duhului Sfânt, aghiasma mare a săvârșit adesea minuni, tămăduind bolnavi, apărând de rele și izbăvind din primejdii pe cei credincioși.
Boboteaza "Fiind folosită numai în cantități mici, aghiasmă nu trebuie să fie înmulțită; o sticlă de aghiasmă mare este suficientă pentru un an de zile, ea fiind folosită mai rar decât cea mica; în ce privește aghiasma mică, slujba pentru sfințirea acesteia poate fi săvârșită oricând în an, atât în biserică, cât și în casele credincioșilor; când facem sfeștanie în casă, preotul poate sfinți o cantitate mai mare de apă, în funcție de dorința și nevoile fiecăruia.
Boboteaza Aghiasma nu se strică niciodata; ea nu se strică însă decât datorită prezentei în ea a harului lui Dumnezeu, iar nu a altor motive precum intrarea în contact a apei cu argintul (dezinfectant) sau pentru asocierea ei cu busuiocul (superstiție). Dacă aghiasma capătă însă un miros neplăcut, din pricina vasului în care a fost păstrată, si nu mai poate fi folosită, aceasta se varsă într-o apă curgătoare curăță sau la rădăcina unui copac.
Boboteaza Aghiasma adunată la un loc din mai mulți ani sau de la mai multe biserici și mănăstiri nu este mai puternică decat aghiasma sfințită la oricare biserică de rând. Harul lui Dumnezeu și darurile Duhului Sfânt nu se adună matematic, după mintea noastră, ci se dăruiesc fiecăruia din mila lui Dumnezeu, rodind dupa măsura credinței fiecăruia. Astfel, unul care bea aghiasmă de la biserică de care aparține poate fi mai folosit decât unul care bea aghiasmă adunataăde la mai multe mănăstiri.
Boboteaza Aghiasma se păstrează curată și proaspată vreme îndelungată, fără a da semne de învechire sau alterare. Deși acest lucru este unul dintre cele mai mici semne ale prezentei harului în această apă sfințită, el ar fi de ajuns singur să-l nască intru credința pe cel necredincios.
Aghiasma mare, apa sfințită la Bobotează
Boboteaza Slujba numită "Sfințirea cea mare a apei" se săvârșește de două ori pe an, iar nu o singură dată, după cum se știe în popor: mai întâi, ea este săvârșită în ajunul Bobotezei, cu această aghiasmă mare stropindu-se casele credincioșilor, iar mai apoi, în ziua de Bobotează (6 ianuarie), aceasta din urma fiind luate de credincioși acasă, pentru nevoile de peste an.
Boboteaza Sfințirea cea mare a apei, săvârșită de preoți în ziua în care Mântuitorul Iisus Hristos a sfințit firea apelor, botezându-Se în raul Iordan, este oficiată numai în biserică sau lângă o apă curgătoare curată.
Boboteaza În cadrul acestei slujbe, spre deosebire de cea în care se sfințește aghiasma mică, apa este sfințită printr-o dublă invocare a Duhului Sfânt. Astfel, aghiasma mare are o putere sfințitoare deosebit de mare, ea purtând în sine darurile minunate ale Duhului Sfant cu mult mai mult decât aghiasma cea mică.
Boboteaza Fiind sfințită numai la începutul anului, aghiasma mare este păstrată cu multă grijă în Sfântul Altar, ea fiind folosită de preot la multe rugăciuni săvârșite peste an: aghiasma mare este folosită în slujba Botezului, la sfințirea bisericilor, a antimiselor și a Sfântului și Marelui Mir; cu ea se stropesc și obiectele liturgice și icoanele ce urmează a fi sfințite; cu ea se stropesc demonizații și cei vrăjiți, atunci când li se citesc rugăciunile de dezlegare și molitfele; ea se folosește și la unele dintre rugăciunile din Molitfelnic, precum cele de deochi și de curățire a fântânii, holdelor etc.
În zilele de Bobotează, fiecare creștin este dator să ia acasă aghiasma mare și să o păstreze într-un loc deosebit și curat. Cu această ocazie, credincioșii beau aghiasmă mare vreme de opt zile, începând din ziua Bobotezei și încheind în ziua de odovanie a praznicului (14 ianuarie); numai în această perioadă se poate bea aghiasmă mare fără post și spovedanie.
Boboteaza După data de 14 ianuarie, aghiasma mare "se ia numai cu post și cu spovedanie, întotdeuna înainte de anfură, cu binecuvantarea preotului duhovnic".
Boboteaza Unii preoți obișnuiesc să dea aghiasmă mare, după post și spovedanie, acelora care nu au binecuvantarea de a se împărtăși cu Sfintele Taine. Cu binecuvantarea duhovnicului, postind măcar în ajun, aghiasma mare se poate bea și în zilele de sărbătoare.