Într-un comunicat de presă transmis miercuri, organizatorii Festivalului Internaţional de Film Transilvania spun că TIFF va juca un rol important în campania "Salvaţi Marele Ecran!", iniţiată la sfârşitul lunii martie de Asociaţia Pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR).
Astfel, alături de o secţiune dedicată, evenimente speciale şi expoziţii, TIFF va găzdui, în weekend-ul 30 mai - 1 iunie, prima conferinţă majoră a campaniei, care îşi propune să aducă laolaltă factori de decizie din cinematografie, Ministerul Culturii, Radef România Film, autorităţi locale şi judeţene care au preluat astfel de active, manageri de săli, cineaşti, invitaţi străini.
"Salvaţi Marele Ecran!" urmăreşte stoparea fenomenului de dispariţie a cinematografelor, precum şi crearea unei reţele de săli moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul ţării, astfel încât, în următorii zece ani, fiecare oraş cu peste 20.000 de locuitori să aibă cel puţin un cinema funcţional. În prezent, România este ţara europeană cu cele mai puţine ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă în 1990 existau aproximativ 450 de cinematografe, în prezent mai sunt mai puţin de 30, iar 78 la sută din oraşe nu au niciun cinematograf funcţional.
Conferinţa va avea loc în 31 mai, între orele 10.30 şi 16.00, printre invitaţii străini care vor susţine prezentări aflându-se Marta Materska-Samek, preşedintele board-ului Cinema Development Foundation din Polonia, Tina Hajon, Head of Film Exhibition, Croatian Audiovisual Centre, Ivo Andrle, fondatorul şi managerul Aerofilms din Cehia. Ei au reuşit să acceseze fonduri naţionale sau europene pentru reabilitarea cinematografelor din ţările respective sau au iniţiat proiecte de succes privind digitalizarea lor.
La conferinţă au fost invitaţi primari şi reprezentanţi ai autorităţilor locale din mai multe oraşe ale ţării.
Împreună cu invitaţii şi participanţii, APFR îşi propune să evalueze situaţia din teritoriu şi posibilităţile concrete de creare a unei reţele de cinematografe digitalizate, în paralel cu renovarea şi modernizarea unor săli care pot fi multifuncţionale, găzduind şi proiecţii de film, să medieze colaborări între autorităţi locale şi judeţene şi manageri culturali, să analizeze fondurile structurale europene disponibile, posibilele schimbări în Legea Cinematografiei şi soluţiile tehnice concrete de digitalizare.
În 31 mai, de la 20.30, spectatorii şi invitaţii vor putea vedea o proiecţie într-un spaţiu inedit, fostul Depozit de Filme al Radef de pe strada Maiakovski.
Primăria Cluj-Napoca şi Rosal, cu sprijinul Radef, vor începe în curând un proces de curăţare şi igienizare a spaţiului, după ce, ani buni, locul s-a aflat în paragină. De la 22.00, vor fi prezentate secvenţe din documentarul work-in-progress al lui Alexandru Belc despre cinematografele vechi din România şi personajele care şi-au legat viaţa de ele - "Cinema, mon amour". La dezbateri, dar şi la seara specială de la Depozitul de Filme vor participa şi câţiva dintre eroii acestui documentar, proiecţionişti şi administratori de cinema din Botoşani, Iaşi, Arad, Târgu Mureş, Hunedoara, Piatra Neamţ şi Cluj, care cunosc în detaliu istoria acestor săli. Proiecţia va fi urmată de discuţii cu publicul.
În 1 iunie, în locurile de desfăşurare a TIFF vor fi proiectate filme din secţiunea cu acelaşi nume, Cinema, Mon Amour, producţii care au ca subiect dispariţia cinematografelor, dar şi eforturile unor organizaţii de a le salva.
Weekend-ul se va încheia cu proiecţia specială "The Last Remaining Seats", în prezenţa regizorului Mario Piperides, un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor. Acelaşi subiect este abordat şi de alte trei filme proiectate în 1 iunie în cadrul TIFF: "Cinema at the End", un film despre sălile muribunde din Argentina, "The Last Projectionist", care face un tur al cinematografelor independente britanice, şi "The Rep", despre eforturile unor tineri de a deschide o cinematecă în Toronto.
În cadrul campaniei, în 31 mai, la ora 16.00, la Casa TIFF va fi vernisată expoziţia "Cinematografe, filme şi reclame". Până în 8 iunie, vizitatorii pot vedea imagini remarcabile de pe vremea când publicitatea la filme se făcea pe cărţi poştale şi cutii de chibrituri, fotografii cu vechi incinte ale cinematografelor din ţară care azi sunt istorie şi reclame incitante ce chemau publicul să se delecteze cu filmele epocii. Expoziţia foto inedită este coordonată de Ancuţa-Lăcrimioara Chiş şi Ucu Bodiceanu şi organizată de Casa de Cultură a municipiului Cluj-Napoca şi Asociaţia Clujul de altădată.
O altă expoziţie, "Film Poster is Not Dead", este rezultatul unei provocări adresate şcolilor de artă din Cehia şi România, pornind de la tradiţia celebrului afiş ceh. 42 de postere create de studenţi pot fi admirate între 1 iunie şi 1 iulie, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca. Găsind refugiu şi libertate creativă în afişul de cinema, încă neatins de constrângeri comerciale, artişti cehi au realizat, între anii '60 şi '80, imagini de un înalt nivel artistic. Ce se întâmplă însă atunci când artiştilor de astăzi li se dă libertate creativă totală, pentru a face un afiş de film? Vernisajul va avea loc în 1 iunie, la ora 11.00. Evenimentul este organizat la TIFF de Centrul Ceh, în parteneriat cu Terry Posters, Muzeul de Artă Cluj şi Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca.
Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Film şi Cultură Urbană. Anul acesta, TIFF Cluj-Napoca va avea loc între 30 mai şi 8 iunie, TIFF Bucureşti va avea loc între 10 şi 19 iunie, iar TIFF Sibiu, între 25 şi 29 iunie.