Tudor Giurgiu: În România postcomunistă era haos, confuzie și inocență
"România anilor '90 este, probabil, cea mai intensă și mai specială perioadă din viața mea", mărturisește regizorul român Tudor Giurgiu, într-o discuție purtată cu Buenos Aires Herald, înaintea proiecției filmului său "Despre oameni și melci" la Festivalul Internațional de Film Independent Bafici.
Filmul, difuzat până în prezent în America de Sud doar în Mexic, s-a bucurat, potrivit regizorului, de un feedback bun, iar în Mexic spectactorii l-au iubit. "Mi se pare revigorant să văd că realitatea românească nu a fost atât de absurdă sau de dependentă de o (anumită) perioadă de timp. Este de fapt, foarte probabil, ca la acest film să rezoneze mai bine oameni care împărtășesc un trecut istoric similar decât o persoană din Austria sau din Marea Britanie", explică regizorul, scrie Agerpres.
Cel mai dificil moment al realizării filmului, recunoaște însă regizorul, a fost reconstruirea României anului 1992, în condițiile în care în prezent în România nu poți găsi ferestre fără termopane. "Indiferent cât ar părea de incredibil, România a devenit oficial țara termopanelor, în condițiile în care fiecare cetățean respectabil face tot posibilul să își îmbunătățească ferestrele și ușile", explică el.
Întrebat cum vede azi "noul val" al cinematografiei românești, Giurgiu a explicat că acesta se schimbă în mod constant și evoluează. "Nu sunt sigur în ce anume, dar veți vedea mai multă multă diversitate în acțiunile filmelor, oamenii mai tineri la regia filmelor viitoare, care vor fi mai îndrăznețe, mai temerare și mai puțin conștiente de ele însele decât generația "noului val". În plus, se așteaptă ca regizori recunoscuți să încerce noi genuri. Spre exemplu, am auzit recent că regizorul Corneliu Porumboiu este interesat de ideea de a face un musical și sunt sigur că și Cristi Mungiu va încerca noi formule cinematografice, mai aproape de debutul său cu Occident", a declarat regizorul pentru publicația argentiniană.