Armata română urma să devină "personaj" în proiectul regizorului Stanley Kubrick, "Napoleon"
Stanley Kubrick, regizorul premiat în 1969 cu un Oscar pentru filmul "2001: A Space Odyssey", plănuia să facă un film despre Napoleon, în care urmau să fie folosiţi 50.000 de soldaţi ai armatei române pentru bătălii, potrivit lui Jan Harlan, cumnat şi producător executiv al cineastului.
The Telegraph reproduce povestea filmului "Napoleon", pe care Kubrick
voia să îl regizeze. Mii de documente de cercetare pentru această
peliculă au fost ţinute departe de lumina zilei timp de 40 de ani, la proprietatea regizorului din Marea Britanie.
Regizorul
filmelor "Eyes Wide Shut" şi "The Shining", care plănuia să facă din
"Napoleon" un film măreţ, a decedat în 1999 din cauza unui atac de
cord. Pe baza documentelor de cercetare pentru "Napoleon", adăpostite
de 88 de cutii, şi a mărturiilor apropiaţilor regizorului care au
lucrat cu el la acest proiect, va fi lansat pe 18 octombrie un set de
cărţi numit "Stanley Kubrick's Napoleon: The Greatest Movie Never
Made".
Cumnatul lui Kubrick, Jan Harlan, care a produs un documentar despre
viaţa cineastului, povesteşte despre pregătirile şi planurile făcute
pentru Napoleon. Harlan, care nu avea pregătire în domeniul
cinematografiei, dar care a fost atras în lumea lui Kubrick şi a
devenit producător executiv al filmelor acestuia, începând cu "Barry
Lyndon" în 1975, urma să aibă un rol cheie în producţia lui "Napoleon".
La fel şi Andrew Birkin, care şi-a început cariera la "2001: A Space
Odyssey" ca "responsabil cu aducerea ceaiului", dar care a fost
promovat de asistent al regizorului pentru efecte speciale datorită
talentului său artistic.
Povestea lui "Napoleon", o peliculă de trei ore cu un buget de 5,2
milioane de dolari, care ar fi urmat să fie cel mai scump film produs
la acea vreme, este una intrigantă. Filmările peliculei erau programate
să aibă loc în România, Marea Britanie şi Franţa. Materialele de
pregătire a filmului au fost ţinute sub cheie până recent, când au fost
folosite pentru cartea care va spune pasionaţilor de film povestea
filmului pe care Kubrick nu l-a mai făcut.
În 1968, studiourile MGM au început pre-producţia peliculei. Kubrick,
care voia să folosească tehnica "front projection", de proiectare a
imaginilor dintr-un anume loc în spatele actorilor, în studio, l-a
desemnat pe Birkin să meargă în toate locurile în care a fost Napoleon
şi să facă fotografii. Harlan a fost trimis în România pentru a negocia
folosirea armatei - 10.000 de persoane din cavalerie şi 40.000 din
infanterie - pentru scenele bătăliei de la Austerlitz şi retrageri din
Moscova.
Ideea lui Kubrick pentru filmul Napoleon avea tot ceea ce trebuia
pentru a deveni o peliculă de succes - un erou impozant, inamici
puternici, bătălii armate, o poveste de dragoste tragică, prieteni
loiali, dar şi prefăcuţi, şi curaj, cruzime şi erotism din plin
(potrivit scenariului, Napoleon ar fi cunoscut-o pe Josephine la o
orgie).
Peter O'Toole, Alec Guinness, Charlotte Rampling şi Jean-Paul Belmondo
ar fi urmat să facă parte din distribuţie. Kubrick a vrut să îi dea
rolul Josephinei actriţei Audrey Hepburn, însă aceasta a refuzat.
Lucrurile începeau să se contureze, iar filmările urmau să înceapă în
1970. La scurt timp însă MGM a renunţat la proiect în urma unei
schimbări în conducere şi a situaţiei economice nefavorabile. În
ianuarie 1969 "Napoleon" a fost oficial anulat, lăsând în urmă o uriaşă
arhivă, probabil cea mai mare arhivă privată concentrată pe această
temă.
La proprietatea lui Kubrick din Hertfordshire, care poartă amprenta
filmelor regizate de acesta şi a actorilor cu care a colaborat, se află
cele 88 de cutii marcate Napoleon. Editorul cărţii, Alison Castle,
spune că a scrie o carte despre un film care nu a fost lansat este o
provocare neobişnuită. Setul de volume cuprinde transcrieri ale unor
conversaţii cu academicieni, scenariul cu notiţe ale regizorului,
fotografii ale costumelor şi materiale de cercetare.