MENIU

Gigi Căciuleanu:Oricare dintre replicile din Shakespeare pare ca şi cum ar fi un mesaj din alte lumi

<p>Gigi Căciuleanu </p>

Coregraful Gigi Căciuleanu a vorbit, miercuri, la o conferinţă de presă, despre spectacolul "Folia, Shakespeare &Co", ce va avea avanpremiera la Teatrul Metropolis din Bucureşti, pe 23 şi 24 aprilie, precizând că oricare dintre replicile din Shakespeare pare ca şi cum ar fi "un mesaj din alte lumi".

La conferinţa de presă, care a avut loc la Teatrul Metropolis din Capitală, au participat, printre alţii, George Ivaşcu, directorul instituţiei de spectacole, coregraful Gigi Căciuleanu şi Demeter Andras, directorul Casei de Producţie TVR.

"Sunt mândru, sunt fericit că un mare artist şi artiştii care îl însoţesc în această poveste vor crea, poate, un moment istoric, cel puţin pentru Teatrul Metropolis, pentru că e primul spectacol de acest gen. Cu siguranţă că este o mare şi o foarte frumoasă prietenie care se va lega de acum încolo ", a spus George Ivaşcu. Acesta a precizat că Gigi Căciuleanu, "care este un imens artist", "i-a învăţat pe toţi ceea ce este iubirea".

Demeter Andras, director al Casei de Producţie TVR, a spus că va fi făcut un film de la repetiţiile pentru acest spectacol pus în scenă de Gigi Căciuleanu.

"Mă bucură foarte mult că un creator şi o echipă minunată (...), un autor extraordinar (...) ocazionează Casei de Producţie şi TVR-ului prima coproducţie în acest sens. Prima coproducţie cu drepturi depline", a spus Andras.

De asemenea, acesta a precizat că "televiziunea publică nu că are datoria, pur şi simplu, trebuie să fie prezentă ori de câte ori se întâmplă ceva în viaţa artistică a ţării".

Totodată, coregraful Gigi Căciuleanu a precizat că şi-a dorit să danseze pe scena Teatrului Metropolis de când a văzut-o prima dată.

"Toată viaţa mea m-au dat afară din săli. Asta a fost o constantă. Venea cineva şi spunea «gata închidem, plecaţi». La prima mea sală, în Franţa, trebuia să dau bacşis portarului ca să rămânem noaptea. Nu era voie, pentru că, dacă era un incendiu, ceva, era o nenorocire, dar eram închişi acolo şi lucram până la 6 dimineaţa când se deschidea din nou teatrul", a spus Gigi Căciuleanu, menţionând că "sala e laboratorul, e acolo unde se petrece totul, acolo unde lucrurile cele mai frumoase se decantează, lucrurile importante, esenţele ies la suprafaţă".

Gigi Căciuleanu a mai spus că se simte copleşit de numărul mare de participanţi la eveniment şi de laudele pe care le-a primit, precizând că va vorbi stând în picioare pentru că altfel ar trebui "să se bage sub masă".

"Spuneam că vreau să mă bag sub masă, pentru că mi-este foarte frică. Întotdeauna unui artist îi e frică de sine însuşi. E o frică normală, cred eu, dar câteodată e aşa de mare că îţi vine să îţi tai gâtul. Nu vorbesc de tracul intrării în scenă, vorbesc de frica de a nu da greş şi în acelaşi timp frica de a nu fi destul de obraznic. Tot felul de frici", a declarat coregraful.

Gici Căciuleanu a vorbit şi despre titlul spectacolului "Folia, Shakespeare & Co", care va avea avanpremiera la Teatrul Metropolis din Bucureşti, pe 23 şi 24 aprilie, de la ora 19.00, explicând fiecare cuvânt.

"Această «Folie» pleacă de la o frază muzicală de câteva note, care a trăit secole, este extraordinar, un eveniment această «Folie». (...) În primul rând, am plecat de la această frază mică «Folia» şi mi-am zis ce-o fi aia, ce «Folie» e asta să dureze atâta vreme, să inspire atâţia artişti. S-a dansat pe ea, e un dans «Folia». Cum s-o fi dansând, nu ştiu, n-am văzut un video de pe atunci, dar pot să-mi dau luxul să mi-o imaginez. Shakespeare vine şi el pe acolo. În primul rând, nu e un spectacol Shakespeare, vă spun de la început, adică să nu vă aşteptaţi să vedeţi un Shakespeare. (...) La acest Shakespeare al «Foliei» mă gândesc de foarte multă vreme, de când dansam bufonul din «Lacul lebedelor» de la Opera din Bucureşti. Era primul meu rol academic, un rol cu probleme tehnice de dans, de piruete, de sărituri şi aşa mai departe. Eu fiind în contre-emploi total. Adică, sunt înalt, de obicei bufonii sunt micuţi, plus căciula, dar m-am descurcat. Mi-a plăcut aşa de mult (...) Acel rol, care nu era aşa important, dar în acest rol am pus şi-am pus tot felul de bagaje şi mi-am construit rolul de aşa natură că eram peste tot (...) I-am încurcat pe toţi şi am fost chemat la conducere şi mi s-a spus «Tovarăşul Căciuleanu, vă depăşiţi rolul!». Şi am zis: «Mai bine să îl depăşesc eu, decât să mă depăşească el pe mine». Am fost obraznic atunci, dar am fost bufon, bufonii au voie", a povestit Gigi Căciuleanu.

De asemenea, acesta a vorbit despre textele lui William Shakespeare, precizând că a realizat că "undeva era o constantă".

"Spunea cu nişte fraze foarte scurte nişte adevăruri foarte mari. Deodată. Oricare din frazele alea le-aş lua ne reprezintă pe noi, ăştia care suntem pe scenă, în şubrezenia noastră corporală, în nebunia noastră a minţii, în faţa unui public care nu ne judecă, dar care se uită la noi, ne observă. Deci, suntem cumva ca electronii ăia din fizica subatomică, unde suntem observaţi şi atunci reacţionăm altfel decât în sala de repetiţie. Este extraordinar ce se întâmplă în spectacol şi asta este o «Folie». Ceea ce se întâmplă deodată, ce n-a mers în sală, deodată, nu numai pe scenă, dar sub nişte priviri - cum or fi ele - te transformi. În bine, în rău, nu ştiu, aici se petrece alchimia spectacolului". a completat Gigi Căciuleanu.

Aceasta a vorbit şi despre echipa din spectacol, de acel "Co" din titlu.

"E o companie de oameni, de individualităţi. Fiecare are un parcurs foarte frumos. I-am studiat pe toţi şi de aproape, şi de departe, şi pe Facebook şi am făcut nişte castinguri, dar în acele castinguri mai mult am făcut eu pentru ei decât ei pentru mine. M-am uitat cum le sclipesc ochii, dacă îi interesează o anumită nebunie, dacă nu, nu. Dacă îi interesa să intre", a spus Gigi Căciuleanu, precizând că, în spectacol, interpreţii au de spus "nişte mici fraze". "Ălea trebuie spuse şi cu mister, şi cu tăiş, cu piruete ale minţii, nu numai ale corpului", a completat acesta.

Totodată, coregraful a comparat replicile din opera lui William Shakespeare cu plăcuţele puse pe rachetele trimise în cosmos.

"Ce m-a impresionat foarte mult este atunci când s-au trimis nişte rachete în cosmos pentru extratereştrii eventuali, s-a pus o plăcuţă micuţă, ca un desen de copil, unde erau esenţele tuturor informaţiilor despre umanitate. În limbaj matematic, probabil, dar şi cu un desen foarte simplu. Aşa mi se par aceste replici din Shakespeare. Oricare din ele este ca şi cum ar fi un mesaj din alte lumi, nu numai pentru omul care stă în sală, dar şi pentru mine. Să-l redescopăr", a menţionat acesta.

De asemenea, Gigi Căciuleanu a precizat că a făcut o legătură între Ion Luca Caragiale şi William Shakespeare.

"Mi s-a părut foarte frumos că, dacă Shakespeare spune «to be or not to be», Caragiale spune «to be şi to be», «to be and to be». El spune «curat murdar». El spune «12 trecute fix». El spune «Zoe, Zoe, fii bărbată!». El îşi permite să spună şi, şi. Poate şi Shakespeare spune, de fapt, şi, şi, numai că el a spus «to be or not to be», care este o frază care rezumă nu ştiu câte tomuri de filosofie", a spus acesta.

Coregraful a mai declarat: "E mai mult ca oricând important cum percep oamenii ceea ce - nu ştiu dacă ei îşi dau seama, dar eu fac pe bufonul la fiecare indicaţie pe care o dau. (...) Încerc să-i molipsesc cu măscăricelă, cu bufoneală, cu trăznăi, dar cu trăznăi cu subînţeles. Nimeni nu e mai inteligent decât un bufon. Deci, pentru mine, dacă ar fi să reiasă ceva din acest spectacol este inteligenţa interpreţilor. Shakespeare nu mai are dovadă de dat. Muzica am încercat-o şi într-un mall şi a mers, adică lumea s-a oprit. (...) Dacă oamenii au fost interesaţi de ce au văzut, mi se pare un semn bun".

"Folia, Shakespeare & Co" este parte a unui turneu naţional şi internaţional pe care Gigi Căciuleanu Romania Dance Company îl va susţine în această toamnă. "Sunt românii altfel?" este provocarea pe care o lansează spectacolul şi turneul. Trecând prin Ion Luca Caragiale şi William Shakespeare, turneul le propune românilor o viziune nouă asupra unei teme sensibile, identitatea naţională: "românii nu sunt diferiţi, ci universali".

"Pentru mine, momentul cel mai important este această premieră, este momentul naşterii spectaolului. După aceea va deveni foarte important să-l şi plimbăm. Să-l plimbăm nu numai ca să mergem să vedem noi, să vizităm noi un oraş sau altul, dar să vadă oamenii, la Lisabona, la Paris, la Londra, la New York, că românii ăştia nu-s chiar aşa de pe urmă şi să-şi ridice pălăria. Mie mi s-a mai întâmplat să fie aşa, eu am întâlnit români prin străinătăţuri în faţa cărora oamenii se înclinau. Aşa mi-ar place să se întâmple şi cu această companie şi mai departe dacă se poate cu toată lumea", a spus Gigi Căciuleanu.

Coregraful Gigi Căciuleanu reuşeşte prin această montare să îl readucă pe William Shakespeare în actualitate, punându-l faţă în faţă cu societatea contemporană, chiar la 450 de ani de la naşterea acestuia.

Spectacolul "Folia, Shakespeare & Co" este produs de Fundaţia Art Production, în parteneriat cu Teatrul Metropolis.

Următoarele reprezentaţii sunt programate în luna mai.

Spectacolul este realizat împreună cu trupa de dans fondată de artistul român, Gigi Căciuleanu Romania Dance Company, care reuneşte unii dintre cei mai talentaţi tineri dansatori şi actori din România: Ramona Bărbulescu, Richard Bovnoczki, Rasmina Călbăjos, Alexandru-Mircea Călin, Paul Cimpoieru, Relu Dobrin, Lari Cosmin Giorgescu, Lucile Julaud, Ştefan Lupu, Ioana Macarie, Ioana Marchidan, Cristian Nanculescu, Adrian Nour, Cristian Osolos, Arcadie Rusu, Diana Spiridon, Vanda Ştefănescu.

Decorul şi costumele spectacolului sunt gândite şi imaginate de scenografa Corina Grămoşteanu, în sensul atât al unei reinventări moderne a spaţiului scenic, cât şi al păstrării unor clare referinţe la universul elisabetan al teatrului lui William Shakespeare. Muzica îi aparţine compozitorului Paul Ilea.

Coregraf, balerin şi profesor de talie internaţională, Gigi Căciuleanu este director artistic al Baletului Naţional din Chile din anul 2001. Îşi împarte activitatea de creaţie coregrafică între Compania sa din Paris, Baletul Naţional Chilian şi Teatrul Naţional de Operă şi Balet "Oleg Danovski" din Constanţa.

În 2002 a primit la Santiago premiul Altazor, echivalent chilian al Oscarului, pentru spectacolul "Gente". În 2003 a fost numit cel mai bun coregraf internaţional al anului de Cercul Criticilor de Artă din Chile.

Gigi Căciuleanu a primit în Franţa titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, iar în România a fost decorat cu Steaua României în grad de Cavaler.

Predă tehnica sa specifică şi transmite stilul său original de dans contemporan sub formă de ateliere şi masterclass în instituţii de prestigiu, precum Conservatorul Naţional Superior La Villette, L' Ecole de l' Opéra de Paris, Conservatoarele Naţionale franceze: Boulogne - Billancourt, Annecy, Chambéry şi Rennes.