Un prieten mi-a dăruit un album de artă cu scene biblice ipostaziate de-a lungul mai multor secole de pictură. Miracolul întrupării e o colecţie a celor mai frumoase reprezentări artistice ale minunii care a fost încarnarea dumnezeirii. Nu am aplecări iconofile. Dimpotrivă. La întâlnirile de Bobotează cu patrafirul, am prostul obicei de a mă închide în baie. La biserică nu sărut icoane pentru că mi se par urâte şi duhnesc a mort, iar propovăduitorii pupatului de obiecte tămâiate mă dezgustă. Cred, însă, în icoane ca în oricare formă de reprezentare artistică în care harul face să transpară dumnezeirea. Altfel spus, într-o formă umanizată de estetic a legăturii cu Dumnezeu.
Iniţiativa Patriarhiei de a orândui aşezămintele liceale româneşti cu icoane m-a oripilat. Niciun liceu fără Dumnezeu este sloganul campaniei promovate de BOR. Nereuşind să impună obligativitatea studierii religiei şi după terminarea şcolii generale, Preafericitul a propus, prin compensare, ca în fiecare instituţie de învăţământ să fie amplasate simboluri religioase ale cultelor, pentru a demonstra armonia care există între bisericile de la noi. Altfel spus, şcolile să fie împânzite de cruci, fecioare pe sticlă, sfinţi din ipsos şi isuşi răstigniţi. Nu ştiu cum vi se-arată acest tablou, dar, prin contrast cu aspiraţiile şi trăirile generaţiei de azi, mie îmi pare de-a dreptul sinistru.
Am pus o astfel de iniţiativă în comparaţie cu o recentă invenţie a Vaticanului care poate părea giumbuşluc diavolesc, foarte umană însă. Ei bine, Papa de la Roma a mai inventat nişte păcate! Poluarea, manipularea genetică, inegalitatea socială… Pentru bigoţi, scorneala ar putea fi curată blasfemie. Cum să modifici Scriptura? Da’ ce, noi îl corectăm pe Dumnezeu? Acţiunea face parte dintr-o politică mult mai deschisă a Bisericii Catolice faţă de enoriaşi. Mai umană, mai luminoasă, mai modernă, apropiată de nevoile lor. În fond, Vaticanul trasează nişte direcţii de conduită care să-i ajute pe oameni să trăiască mai în acord cu lumea lor, pământească, nu neapărat să-i apere de draci şi să-i desluşească pe drumul către paradisul de dincolo.
La noi, în schimb, biserica îşi face cult în şcoli. Căci nu Dumnezeu e arătat în multiplele sale forme cultural-religioase, ci biserica se insinuează, atârnând sfinţi pe pereţi şi obligând şcolarii să pună burta pe cartea cu rugăciuni, şi pe manualul în care Dumnezeu te bate cu băţul dacă nu porţi cruciuliţă. Dacă aş fi în locul profesorilor de religie, aş acorda şi elevilor care nu vin la cursuri calificativul foarte bine! Aşa… din generozitate creştinească. Nu mai pun la socoteală că a afişa icoane pe pereţi în instituţii laice unde copiii adoră mai degrabă graffiti şi alte forme incipiente de artă e o chestie kitsch şi de profund prost gust!
Ce n-a înţeles Biserica este că scopul educaţiei nu e acela de a scoate din copiii noştri nişte enoriaşi. Calea Domnului e o descoperire intimă, care nu se revelează în timpul rugăciunii la care se căznesc şcolarii scoşi la marginea băncilor ca-n vremea în care se recitau ode conducătorului. Dumnezeu e o cale pe care o aprofundezi după experienţe ontologice şi culturale îndelungate şi doar cei cu adevărat hărăziţi o pot afla de timpuriu. Iar într-o lume în care copiii sunt tot mai departe sufleteşte de părinţii lor plecaţi prin ţări mai bogate şi mai catolice, e nefiresc să le pretinzi revelaţii despre dumnezeire.
Referindu-se la felul în care ne raportăm la spirit, Gabriel Liiceanu mi-a creat o adevărată iluminare în ultima sa carte, Despre seducţie. Mi s-a părut că, pentru prima dată, cineva ne vorbeşte cu limpezime despre cum ne putem educa, astfel încât să împăcăm atât sufletul, cât şi trupul, atât spiritul, cât şi carnea, fără să cădem în asceză şi să ne repudiem materia. Altfel spus, cum putem glorifica întruparea noastră, întru slava divinului, fără să ne mutilăm ca oameni? Oricât de straniu sau de elitist ar suna, spune Gabriel Liiceanu, acest tip de echilibru poate fi dat doar prin cultură. Doar aşa putem spiritualiza carnea şi senzualiza spiritul.
De aceea, cred că pentru copiii noştri ne trebuie mai puţine icoane, şi mai multă artă, mai puţină religie şi mai multă cultură. Căci Dumnezeu nu atârnă public pe pereţi, ci stă ascuns şi aşteaptă să-L descoperim.. în drumul seducător dinspre cărţi către sufletul nostru.
Martie 19th, 2008 at 1:06 am
foarte frumos spus, dna patras
Martie 19th, 2008 at 4:03 am
Intaii supusi ai domnului se pare ca au uitat celebrul basm,scris de nu stiu cine,nu stiu cind,in care se facea ca doi frati aveau de impartit un taur.Astfel ei hotarira sa ridice fiecare cite un adapost, dind taurului posibilitatea sa aleaga.Unul din frati ridica un grajd inalt, cu turnulete aurite, si daca imi amintesc chiar cu grajdar “angajat”.Fratesu, mai istet,se rezuma la un umbrar din crengi cu frunze verzi,ce sa mai ,un boschet.Inutil sa spun ce a ales taurul. Falnice biserici se ridica mai nou in cele mai umile catune.De parca preoti catarati in virful lor vor sa prinda pe Dumnezeu de picioare.Nu vor reusi pentru ca fundate in spinarea supusilor sunt instabile.De acest dezechilibru fuge insusi Dumnezeu.Nu-i vorba ca si vechile bisericute mi se par prea inalte fata de postura credinciosului cu capu plecat,dar aici persista inca un iz dumnezeiesc.Sigur ca avem o problema de educatie atita timp cit intram deabusilea si iesim dandaratelea in closetul din fundu curtii, dupa care cu nasul in vint facem prezenta la biserica.Nu este insa tirziu sa facem noile biserici mai inalte pentru ca in ele sa mutam vechile bisericute,asa cum unii dintre noi dupa ce si-au cladit palate au simtit nevoia sa aduca inauntru cortu si vatra.
Martie 19th, 2008 at 7:43 am
Sunt absolut deacord cu tot ceea ce ai spus. Mi-a placut si forma in care ai impachetat mesajul pe care ai vrut sa-l transmiti. Mi-as dori sa scrii mai des pe blog, in felul asta avem ocazia sa o descoperim pe Liana Patras - omul.
Martie 19th, 2008 at 4:01 pm
felicitari! super…
Martie 19th, 2008 at 10:37 pm
1) Sarcastic : Vorbeşti ca și când, dacă nu s-ar agăţa icoane, cultura ar da buluc prin şcoli, arta s-ar urca singură pe pereţi ca omizile, iar fetele ar primi de opt martie numai albume cu colecţii picturale mai ales biblice; de parcă prezenţa icoanelelor ne-ar transforma automat copiii în enoriaşi, cum zici tu. Please no offence : când o să ai copii (puncte, puncte!); dar nu, nu pot să-ţi vorbesc aşa! Altfel : Sunt mame de fete. Fete pentru care singura religie e cea a blugilor şi a internetului; fete ce nu au în cap decât cum să-şi satisfacă eficient partenerul, fiidcă pentru ele seducţia este ultima frontieră! Mamele acestea văd în icoane singura normalitate normală. Ce facem cu ele?!
2) Meta : În numele Domnului se poate intra oriunde, inclusv în baie; dar nu înţeleg de ce zici de întâlnirea cu patrafirul, o fi din cauza conotaţiilor? Se ştie, statul sub patrafir, un vehicul extatic; dragostea sub formă de stază, prezentă?! Iar sărutul, firesc să simţi aşa : nu sunt o mie de ani de când acesta nu era folosit decât pt pupatul mâinilor şi exact a icoanelor; acum e tot un fel de vehicul, unul care te duce spre extază, nu spre stază, evazionând puţin! Nici nu se poate altfel : e ca şi când am folosi mersul pe jos doar pentru a te lăsa în genunchi!
Martie 20th, 2008 at 9:12 am
esti talentata la scirs dar la capitolul cultura mai ai de invatat putin….si apropo de ce nu ai zis ca ar trebui reintrodua teoria lui Darwinn…atunci tacamul era complet…..totusi e naspa… DE CE TRENUIE SA DATI INTOTDEAUNA IN BISERICA? sa nu te miri daca ti-a cadea vreun reflector in cap. sau daca te-a lovi vreo masina……
Martie 20th, 2008 at 10:47 am
O înţeleg pe Liana atunci când spune că divinitatea se află în interiorul fiecăruia dintre noi. Că această căutare este una intimă. Că nu trebuie să clamăm acest fapt. Este, în acelaşi timp, hazlie imaginea cuiva care se duce pentru a sta de vorbă cu sine în baie. Acolo unde, de obicei este şi o oglindă unde se poate privi. Unde se poate privi şi observa, poate, că este un chip făcut după cum scrie la carte după asemănarea lui Dumnezeu. Acest dialog cu sine, privindu-se în oglindă nu este departe de ruga în faţa unei icoane. Din vremuri îndepărtate o anume evoluţie se făcea doar desprinzându-te din corpul material prezent, privindu-l, urmând a reveni apoi mai bogat spiritual după o călătorie în alte sfere de percepţie.
Nu este nici o diferenţă între a-i blama pe cei care nu se închină şi a-i blama pe cei care doresc să se închine, indiferent unde şi indiferent la cine. Registrul este acelaşi: o dorinţă egoistă de a ne impune proriul punct de vedere, ca şi cum noi am fi atotcunoscători, ca şi cum noi am fi dumnezei. De fapt, chiar suntem, doar că purtăm marele păcat al orgoliului… aflat la polul opus Iubirii pe care ne place să o clamăm ca fiind doar atributul nostru şi în nici un caz al celorlalţi.
Faptul că manualele de religie sunt scrise mediocru, mai mult ca sigur de persoane frustrate, este o dovadă că persoanele responsabile din Ministerul Învăţământului cu avizarea lor nu şi-au făcut treaba. Sau, cine ştie? O fi cumva vreum interes de a obişnui micuţii cu controlul prin teamă, pentru ca apoi, când vor mai creşte, să nu simtă că ştirile de la Tv poartă aceeşi marcă de manipulare în masă prin acelaşi sentiment, construit însă mult mai subtil, mult mai rafinat?
Pur şi simplu… nu mă interesează.
Martie 20th, 2008 at 11:23 am
De acord pana la un punct cu d-na Patras, dar, credeti ca chiar numai prin modernism se pot educa tinerii din ziua de azi?
Din punctul meu de vedere, cel mai bine si corect era sa se inlocuiasca icoanele de pe peretii salilor de curs cu niste cruci simple, mici, decente.
In legatura cu dl. Liiceanu, sant curios daca dl. Basescu s-a folosit de “Arta Seductiei” pentru al transforma intr-un aprig sustinator.
Martie 20th, 2008 at 12:53 pm
Frumos spus!! Totul pare frumos! Insa traiesc cu acea senzatie de atunci cand citesc ceea ce scrie Liana…nu stiu de ce. Fara a fi rautacios, tot ceea ce scrie ea imi pare mai degraba a decat arta…si chiar nu stiu de ce;probabil ca exista in ea ceva…mai putin natural decat ar fi trebuit.
In rest, numai de bine, de undeva, de departe.
Martie 20th, 2008 at 1:10 pm
Este foarte adevarat ce spuneti,aceleasi idei le nutresc si eu.Ma bucur ca acest blog este o prelungire a comunicarii intre noi telespectatorii si dumneavoastra domnisoara Patras.
p.s. M-ia placut faza cu marele C.T.P. cand a atipit in timpul emisiei. SUCCES!
Martie 20th, 2008 at 2:42 pm
Draga Liana, recunosc, initial am fost oarecum revoltat de randurile tale, apoi mi-am adus aminte de experienta proprie si ti-am dat dreptate.
Din pacate, ortodoxia straveche usor presarata cu management organizational nu este cea mai buna cale de a ajunge la inima oamenilor. Eu, ca sa incep sa inteleg ortodoxia, am citit, atat cat mi-a fost la indemana, despre catolicism, budism, shintoism etc.
De mult timp nu mai cred ca obligativitatea religiei in scoli sau icoanele ne salveaza, ci cultura, bunul simt. Personal, prefer sa stau cateva ceasuri intr-o gradina cu flori si sa-L intalnesc acolo pe Dumnezeu, sau intr-un om oarecare de pe strada, decat intr-o biserica, fie ea semiobscura sau grandioasa. Cred ca Dumnezeu, ca si concept, este putin prea mare pentru a fi cuprins intr-o religie, o invatatura sau vreo carte. Dar stim cu totii ca oamenii au in structuri si o usoara aroganta si grandomanie.
Iar “mamelor de fete pentru care singura religie e cea a blugilor şi a internetului, fete ce nu au în cap decât cum să-şi satisfacă eficient partenerul” le recomand sa le ofere copiilor cei sapte ani de acasa, sa le explice concepte elementare si fundamentale precum “demnitate”, “respect”, “iubire” etc.
Totusi nu as vrea sa inchei intr-o maniera rigida. Exista si posibilitatea sa nu am dreptate. De aceea voi spune ca nu toate icoanele sunt kitsch-uri, nu toti preotii sunt sarlatani, exista oameni cu har.
Parintele Rafail Noica, fiul lui C-tin. Noica, a spus la un momentdat ca “noi am facut din sfintenie un sablon si am facut un chip mincinos, am pus pe sfinti pe un piedestal cat se poate de inalt si indepartat de noi si ne uitam la ei cu binoclul pe partea gresita ca sa fie inca mai departe, si atuncea ne miram cum de nu ajungem acolo”. Hai sa meditam putin la aceste randuri.
Martie 20th, 2008 at 5:07 pm
Doamna Patras, m-ati dezamagit. Cu regret va spun ca de azi inainte, Realitatea TV va avea o umbra mare pe ecran. Cea a dumneavoastra. O umbra a omului pe care l-am crezut ca sunteti. Trist. Dar, la urma urmei, sunteti si dumneavoastra, ca si mine dealtfel, un biet muritor cu pacate si greseli care insa pot fi indreptate. Pana nu e prea tarziu. Cu bine, Daniel
Martie 20th, 2008 at 6:04 pm
Draga,
Te urmaream la Realitatea. Dar acuma parca am ajuns sa te compatimesc. Vorbesti fara sa cunosti ce vorbesti.
Vorbeste-mi despre arta, si te ascult. Nu cred ca esti in stare, pentru ca daca ai fi, ai intelege rostul icoanelor din scoli altfel. Cat si a “Hristosilor” rastigniti, Hristos si Domn care s-a rastignit si pentru tine.
Sunt profund dezamagit de atitudinea ta, pentru ca treci in randul “fetei” “sexy si rea”
Sper ca nimeni sa nu te ascult, sa te asculti doar tu! Sa cantaresti mai bine lucrurie.
Sunt sigur ca daca nu ar mai exista religia in scoala Tu ai vorbi la Realitatea numai despre crime si omoruri!
Succes! ( nu e doar suficient)
Martie 20th, 2008 at 10:50 pm
Bineînțeles că nu se poate : să-mi spui ce simți când vorbești despre cancer, copii; o doamnă, altfel de toată isprava; pălăriuța ei; căutarea cuvintelor; gesticulația afabilă; - dar tare curios aș fi! Cum o umbreai cu naturalul tău; plus tot firescul. Se vedea că nu se simțea bine. Ai privilegiu. Păcat să nu-ți notezi anumite, mai târziu să scrii un fel de geografie; ar ieși ceva. Greu să păstrezi corectitudinea, dar poți evita prin stil. Ori poate că sarcasmul tău nu doare așa de tare.
Martie 21st, 2008 at 2:30 pm
Nu reusesc sa inteleg cum vorbiti voi (astia “acizi” de aici) despre cultura, cand aveti lacune majore in ortografie, ortoepie si semantica.
Si cand nu aveti un minim de cunostinte care sa va permita sa stiti ca atunci cand biserica si armata sunt institutiile cu cea mai mare incredere in randul populatiei avem probleme mari.
Ce kkt e asta cu studierea religiei in scoli sau cu simboluri ortodoxe pe pereti ?!?
Eventual se poate studia istoria religiilor. Pentru cei care vorbesc despre cultura mentionez ca Mircea Eliade a scris primul tratat in materie.
Inca o chestie: cand aia umbla pe strazi cu pliante care vestesc sfarsitul lumii - e prozelitism. Cand BOR forteaza intorducerea dogmaticii in scoli - e afirmarea unitatii religioase.
Protejati-va copiii si lasati-i sa aleaga singuri atunci cand au toate elementele. D’aia nu se face nici politica in scoli.
Martie 22nd, 2008 at 2:28 pm
Eu o sa comentez in afara subiectului. Am urmarit emisiunea cu CTP-ul, cand cu declaratiile D-lui Presedinte la adresa presei…nici nu stiu cum sa zic, rasul tau…n-am vazut nici o vedeta de televiziune care sa rad asa cu pofta cum ai facut-o tu, si asta intr-un jurnal de stiri, mi s-a parut un ras foarte sincer, foarte deschis…nu-mi gasesc tocmai cuvintele sa descriu chestiunea, ramane doar sa te felici
Martie 23rd, 2008 at 12:32 am
ai dreptate Liana.
pentru Radu: nu te mai sfatosi pe aici cu “semantica’ si “cultura” ta ca nu-i fi tu cel mai destept. fii modest baiete ca se supara Eliade.
Martie 23rd, 2008 at 1:22 am
Printre astia “care aveti lacune majore in ortografie ortoepie si semantica”,daca am copiat corect ma numar si eu,deh treaba cu musca pe caciula.Poti fi insa mai ingaduitor asa cum sint si eu cind unii mai putin cunoscatori vorbesc despre lucruri din domeniul meu.Ar fi o dovada de minima cultura.Si ca sa comentez si eu in afara subiectului intr-adevar prezenta omului in spatele pupitrului de stiri este un caz rar si cu atit mai valoros.As asemui acea emisiune cu o partida de tenis putin in afara regulamentului in care CTP servea iar Liana returna fara a lasa mingea sa cada ,spre stupefactia primului si in aplauzele altora .Punctele le-am impartit noi ,iar rezultatul este discutabil.Mai ciudata este stirea cu Cioroianu ,bancu si oltenii careia i sa dat o tenta negativa ca unui lucru ne la locu lui.Situatia este similara cu aceea in care intr-un grup de blonde se spun bancuri cu blonde.Care e problema?
Martie 24th, 2008 at 2:04 am
Da imi place ceea ce ai scris despre religie.Dar pe de alta parte mi-este mila de copiii astia prosti care cred in icoane si toate cele. Pun pariu ca ei cred ca omul a fost facut de dumnezeu din lut si lumea in 7 zile.He he he.La inceput nu exista nici macar timp si spatiu.Si cu omul, stiintific interpretat dupa biblie ar fi fost creat prin inginerie genetica, ca si mai toate fiintele pamintene si nepamintene.A! Inca ceva pt pustii astia sa stie ca biserica a manipulat intotdeauna umanitatea. Biserica a provocat razboaie de a lungul timpului. A omorat oameni.Voi naivilor credeti ca exista vreun dumnezeu uman?? Adik e un mosulica care se uita cu binoclul pe pamint??? Vai de capu vostru fraierilor. Am facut acum 2 ani greseala de a ma duce in vizita la o minastire.Acolo am vazut oameni care stateau la coada pt a pupa cruci icoane si niste pietroaie unse cu un fel de ulei.Sint socat cit de proasta e populatia in sec 21.Sint socat de faptul ca sint multi tineri.Biserica intotdeauna a pus betze n roate cercetarii stiintifice, mai ales in domeniul ingineriei genetice si multor alte domenii.Oare sa le fie frica la popi de pierderea controlului asupra maselor???se stie tot din carti asa zis sfinte ca oamenii din perioada biblica traiau cite 800 1000 de ani.Oamenilor!recent niste studii pe la marile universitati din lume arata ca batrinetea e o boala.O boala la fel ca oricare alta.Ginditi va mai bine cum vom eradica mai toate bolile de pe planeta cam in 20 de ani si cum ar trebui sa cucerim noi sisteme solare lasindu-ne astfel copii cu infatisare identic umana pe acele planete si eventual niste legi carti asa zis sfinte care sa i caluzeasca n viatza.
Martie 25th, 2008 at 8:04 am
CHRISTOS A INVIAT!
Deocamdata in bisericile catolice si protestante! Pentru cele ortodoxe mai asteptam chiar daca Isus a murit si a inviat o data.
De cand am devenit membri EU ofensiva secularismului a devenit din ce in ce mai agresiva.
Si tine la ortodocsii care isi supun: “eu am credinta mea”, “cred in Dumnezeu, dar in felul meu” si se duc din Paste in Craciun la biserica. Adica asculta din an in Paste un text din Biblie, o predica. Cum poti ramane astfel in harul SFIINTITOR, cum poti cunoaste astfel Cuvantul Lui Dumnezeu, cum poti comenta in cunostiinta de cauza importanta evenimentelor daca nu ai nici infpormatiile de BAZA? Si nu ma refer numai la aprope toti jurnalistii activi in presa romaneasca, dar si la majoritatea ortodoxa a populatiei? Chiar si celor care scriu manuale de religie? Si le aproba folosirea? Si le predau? Si parintii care nu au de unde stii cum sa corecteze ceea ce invata copii lor la scoala? Asta deorece probabil isi incep ziua cu cititul/ascultatul/vazutul horoscopului, si nu incredintandu-si viata lor si a copiilor lor Divinei Providente, Divinei Milostiviri? Caci vedeti cum idolatria celui rau ne-a invadat dupa Revoluite? Peste tot horoscoape? Nimeni nu protesteaza ca s-au pus carti cu vrajitorii si blesteme, chiar mortale, in mana copilor nevinovati: “Imi place Harry Potter si am citit 5 carti!” Asta pe la 12 ani si nimeni nu se intreaba daca a citit si carti mai folositoare.
Daca mergi prin autobuz: cate persoane isi mai fac semnul Crucii (pe care a fost rastignit MANTUITORUL INVINGAND astfel raul Definitiv pentru noi cei care mostenim pacatul lui Adam si al Evei, pentru ca noi sa ne apropiem din nou de Dumnezeu Creatorul nostru si al intregii naturi peste care ne-a pus administratori?
Am trait cativa ani in Olanda: tara TOLERANTA? Ei bine daca purtam vizibil o cruciulita la gat, eu lucrand in sistemul medical, eram privita ciudat de colegi si pacienti. O data am dat o iconita sotului olandez al unei poloneze. Ei bine am fost chemata de directorul institutiei unde lucram sa mi se reproseze. In Franta s-a rezolvat problema radical: nimeni nu mai poarta cruciulite, saluri, steaua lui David etc Franta Revolutiei care a distrus bisericile, a ucis preoti, calugari, credinciosi care continuau sa creada in Dumnezeu si sa o declare in fata cetatenilor… Suna cunoscut? Lenin, Stalin, Mao…SECULARISMUL ne interzice sa ne declaram public credinta, sa o traim si ne impune sa o inlocuim cu niste principii castigate cu sangele, jertfa cui?
Crucea este semnul victoriei impotriva celui rau si demonii chiar se tem de semnul Crucii! De aceea raul lupta sa ne desparta, de exemplu prin exprimarea gresita a unui profesor de religie, de acest semn puternic! Caci Isus a inviat dupa rastignire! Isus ne-a rascumparat prin Sangele Sau varsat pe Calvar!
Fiecare Duminica, adica Ziua Domnului, este o sarbatoare deorece celebram Victoria Pascala! Fiecare Sfanta Liturghie este o celebrare a Sacrificiului Domnului Nostru Isus Cristos pe Cruce prin care Sfanta Impartasanie ne este daruita. Acest Dumnezeu Atotputernic, care a luat asupra Sa natura noastra umana pentru ca noua sa nu ne fie teama de El, ci sa Il simtim ca pe un Frate, iar Tatalui Sau nostru sa Ii putem spune “Abba”, adica “Taticutule”, asa cum isi striga inca copii tatal pe strazile Ierusalimului.
Tot la picioarele Crucii Sfanta Fecioara a devenit Maica intregii omeniri “Iata mama ta”.
Avem o familie frumoasa!
Iorga spunea: “”Suntem romani pentru ca suntem crstini si suntem crestini pentru ca suntem romani”. Adica ne-am mentinut unitatea limbii si identitatii acultand Biblia in latina in biserici de-a lungul secolelor! Cum am fi rezistat altfel in mijlocul navalirilor atator neamuri barbare?
Sa luam exemplu de la polonezi: cat de mult se lasa influentati de “aura” chiar si legislativa a EU? Isi pastreaza identitatea crestina. Au interzis din nou chiar si avortul! (Aici s-ar putea ca multi sa nu mai citeasca, dar mentalitatea care duce la avort are drept consecinta si eutanasia, o alta plaga a tarilor secularizate: doe you get the subtility?)
Si cum au rezistat polonezii comunismului?
Si cum il iubim toti, ortodocsi si catolici, pe acest polonez Ioan Paul al II-lea?
Lasati-i pe copii sa Il contemple pe Dumnezeu in icoane in scoli! Sa speram ca toti Il vor descopri pe Dumnezeul Iubirii si al Milostivirii! Pe Cel care S-a jertfit pentru noi pe lemnul Crucii pentru ca noi sa fim rascumparati din ghearele raului si la randul nostru sa ii putem ajuta pe cei inca inlantuiti, adica in stare de sclavi, de lanturile raului.
Duminica 30 martie avem o sarbatoare foarte fumoasa: prima Duminica dupa Paste este Duminica Milostivirii Divine, sarbatoare instituita tot de Ioan Paul al II-lea. Ca episcop al Cracoviei, a luat cunostiinta de viziunile unei calugarite din dioceza sa, sora Faustina, si a participat la procesul ei de sanctificare si implinirea cerintei din viziuni.
La Catedrala Sfantul Iosif relicvele/moastele Sfantei Faustina vor fi aduse si se vor tine predici despre Iubirea si Milostivirea Divina. Si veti putea vedea aceasta icoana minunata pictata dupa viziunile Sfintei Faustina: pentru mine cea mai frumoasa icoana a lui Isus. Isus poarta urmele ranilor provocate de rastignire si cu mana dreapta arata catre Inima Sa strapunsa de sulita, din care izvorasc apa (Botezului) si sangele (Sfintei Impartasanii).
Iar privirea Sa blanda exprima o Iubire duioasa, blanda, mangaietoare, asa cum poate numai in ochii mamelor noastre am mai putut vedea!
Veniti sa-L descoperiti pe Acest Isus!
PAX ET CARITAS!
Martie 27th, 2008 at 2:40 pm
Ne macina si pe noi, romanasii, 2 probleme, stringente al dracu’: legalizarea prostitutiei si obligativitatea religiei in scoli. Prima este necesara, a doua nu. Nu voi sta sa detaliez, a facut acest lucru George Catalin, un om care gindeste intr-adevar cu capul, nu cu genunchii. Sint “n” lucruri de schimbat in Romania, iar noi ne cramponam de astea de nu mai putem. Romania nici macar nu mai apartine propriilor ei cetateni, la asta cati se gandesc? Ca de facut ceva, e clar ca nu se va face vreodata. Asteptam sa se mai sacrifice o generatie, iar noi sa stam cu miinile in c** si sa admiram peisajul. Suntem una din natiile lumii a treia, dar de-aia nu mai putem noi… Am terminat liceul in 1993, pe vremea cand inca se mai facea scoala in Romania. Totul a inceput sa se duca de rapa la mijlocul anilor 90, dupa parerea mea. Cu toata asa-zisa indoctrinare comunista de care am avut parte pina in 1989 (inclusiv), a rezultat o generatie cu conceptii sanatoase, o generatie buna, la modul general vorbind. Nu am avut nevoie de religie in scoli si nu s-a prabusit cerul. Insa cam greu, de fapt imposibil, sa schimbi un mod de a “rationa” vechi de 2000 de ani… Din pacate pentru noi…
Martie 27th, 2008 at 8:04 pm
M-ai uns la suflet draga. M-am plictisit de bor-ul asta pentru care santem o turma buna de manat de colo pana colo. Vezi cum devine treaba draga Liana. Intai ceri sa ti se retrocedeze un sfert de Romanie. Apoi arunci o vorba despre catedrala neamului. la finam scuipi pe peretii scolilor niste icoane plangacioase. in san francisco anului 1966 se infiinta prima biserica satanica din lume. totul intr-un cadru legal. fara copii sfartecati, fara pisici fierte. doar cu oameni cu pareri diferite si satui de predicatori ku bratari de aur si guri de diamant. ma intreb ce ar zice bor-ul nostru tolerant daca in romania s-ar intruni numarul necesar infiintarii unui astfel de cult. ar fi ei, filosofic vorbind de acord sa si atarne si ei niste mici belphegori pe pereti? mda. stiu ca e un exemplu dus la extrem, dar mi-e sila kum suntem toti bagati in aceeasi oala ortodoxa. nu o sa zik nimik de coruptia bisericii si de banii pe care ii mulg uitand sa mai faca si acte de caritate. Liana, eu nu ma ascund in baie, nu pup manute de barbati din principiu, si in general nu dau drumul la usa unor necunoscuti dressed in black mirosind a ipocrizie ieftina. Imi place mult rasul tau , atunci cand mai uiti ca esti in platou. ce o fi asa rau sa fii sexy si rea? E mai bine decat cu mustata, batic si alte accesorii specifice stim noi cui. Ah, don t u just love Voltaire these days ?
Martie 28th, 2008 at 1:57 am
“Dumnezeu e o cale pe care o aprofundezi după experienţe ontologice şi culturale îndelungate şi doar cei cu adevărat hărăziţi o pot afla de timpuriu. Iar într-o lume în care copiii sunt tot mai departe sufleteşte de părinţii lor plecaţi prin ţări mai bogate şi mai catolice, e nefiresc să le pretinzi revelaţii despre dumnezeire.”
Stimata d-ra Liana Patraş, n-aş fi intervenit cu un comentariu critic sau poate v-aş fi felicitat pentru ideea referitoare la inutilitatea icoanelor şi zorzoanelor de cult daca n-aţi fi adaugat la articol şi aceste doua fraze care va descalifica.
În primul rand, Dumnezeu nu este o cale cum spuneţi d-voastra, ci o realitate în care unii chiar credem. Din pacate îl cautaţi bâjbâind cu ochii închişi în cultura şi filosofie, iar asta ar însemna ca EL poate fi gasit doar de oamenii învaţaţi şi culţi, neexistând nicio şansa pentru cei simpli şi napastuiţi de soarta. Lor de ce nu le daţi nicio şansa ???? Credinţa în Dumnezeu se naşte nu din experienţe ONTOLOGICE ci poate … ONCOLOGICE. Şi credeţi-ma, nu v-aş dori sa dobândiţi credinţa în Dumnezeu în urma unor asemenea experienţe din care numai divinitatea te poate salva.
Într-o lume în care copiii sunt tot mai departe sufleteşte de parinţii lor, mânaţi de nevoile zilnice peste mari şi ţari, de ce vi se pare nefiresc ca aceştia sa simta dragostea protectoare a divinitaţii ????
Sincer, nu ştiu ce sa mai cred despre d-voastra, m-aţi dezamagit cumplit. Mai trag însa nadejdea ca aţi scris aceste rânduri dupa o noapte agitata cu faţa la cearşaf, având coşmaruri cu popi ce va alearga, ameninţându-va cu patrafirul, sau, doamne pazeşte…. cu icoane urâte, duhnind a mort … .
Cu stima, al d-voastra COCOŞ.
Martie 28th, 2008 at 4:00 pm
DA subscriu opiniei tale Liana. Religia trebuie sa fie o optiune si nu un scop. In Carta fundamentala a drepturilor omului este prevazuta liberatea individului de a alege si a avea o optiune personala.
Un elev si ar putea exprima optiunea pt a urma sau nu cursuriled e religie de la varsta la care are discernamantul necesar ! Eu ca parinte nu am vrut sa hotaresc pt copiii mei, au decis singuru, unul da …unul nu iar eu le am respectat optiunea.
Biserica si credinta trebuie sa fie o optiune si nu o impunere…nu are nimeni dreptul sa impune ceva cand este vorba de constiinta.
In alta ordine de idei…subtire si trasa de urechi editia speciala de ieri in memoriam George Pruteanu. Ca si om cu experienta in televiziune, inteleg ca ati vrut sa “luati fata”dar emisiunea a fost penibila…lunga, fara suport video corespunzator, banalizata la un moment dat…cu acele poze reluate in exasperare.
Liana Erau suficiente 5 minute cu un mesaj clar, ca si un preambul pentru o emisiune mai ampla de remember care ar fi putut fi difuzata in ziua inmormantarii!
Stiu regulile , ai fost “aruncata” pe sticla si s-a spus FA-O !!! nu mai accepta…e pacat , te descalifici
Aprilie 1st, 2008 at 1:47 am
felicitari pentru articol ..
Aprilie 1st, 2008 at 1:11 pm
In primul rand bine ai revenit. Te-ai gandit daca nu ar fi bine sa scrii si tu audiobooks pentru cei ce au timp de savurat idei la volan? Poate ca e o idee benefica pentru tine si pentru noi.
In ce priveste religia in scoli dar si alte probleme sociale cu care ne confruntam cred ca ar fi cazul sa ne oprim in a mai dezbate si talmaci efectele in locul cauzelor. De ce sunt romanii pe an ce trece mai inculti si in special cei mai tineri? Din cauza mass mediei cu stiri de ora 5, a manelistilor, a lui Gigi si a vanghelioanelor or a politicenilor? Ii avem pentru ca ii meritam, pentru ca sunt doriti, pentru ca sunt cautati. Sunt doar rezultatele noastre a tuturor.
Va pun o intrebare de bun simt Ce doriti de la scoala? Oare nu parintii trebuie intrebati, aceia care se asteapta ca in aceste vremuri in care banul e pe primul plan si timpul pe ultimul ca scoala sa faca si morala si educatia bunului simt, a celor 7-18 ani de acasa cu proprii lor copii? Ce percepte morale poate dobandi un copil supus capriciilor multor profesori sau a unei intamplatoare invatatoare? Moralitatea omului se formeaza in familie. Scoala e acolo sa aduca informatie, sa instruiasca, sa explice realitatea si sa o prezinte OBIECTIV! Nu ma duc la scoala de exemplu sa invat istorie ca sa cred ca Stefan e bun si Sobieski e rau. Ma duc ca sa cunosc realitatile trecutului si de unde vine prezentul. De ce sa fie religia in scoala altfel? Pentru ca nu dorim sa ne luam responsabilitatea de a il arata noi insine pe Dumnezeu copiilor nostri prin ceea ce credem, facem si marturisim? Mai bine sa fie de vina BOR, mai bine sa fie vina scolii ca nu mai stiu ai nostri cine e Dumnezeu. Si El ca si notiunile despre dragoste, respect, buna cuviinta, onestitate, valoare, se descopera nici prin studiu personal si cultura rece, nici prin studiu general, colectiv ci in familie. Biata celula a societatii, ea poarta in dansa toate bolile noastre dar preferam sa vedem eruptiile pielii si nu bolile interne. Religia trebuie studiata in scoli neaparat dar cu aceeasi prioriate si acelasi mod de predare si notare ca si toate celelalte materii. Nu putem ignora acest element de cultura si cult care schimba atata de mult prezentul si modul de a trai a oamenilor si azi(vezi fanatismul islamic de exemplu). Insa in scoala trebui doar sa cunoastem informatia nu convingerile. Trebuie predata Religia si nu ortodoxia. Explicate in mod didactic si crucea si icoana si patrafirul dar si steaua evreiasca, dar si vaca sfanta indiana, fiecare ca si capitol separat, fiecare religie cu ideea ei si cu simbolurile ei. Printre acestea si teorii darwiniste. Toate predate de profesori de religie nu de preoti, care sa fie impartiali si doritori de a descrie si a prezenta realitatea nu credinte personale. Este grav ca tinerii nu sunt invatati despre cele mai pline de fervoare contributii pe care oamenii le-au avut de-a lungul timpului pentru a afla de unde sunt si unde merg si ce scop au pe Pamant. Ca urmare a familiei si a lipsei de cunostinte in aceasta chestiune suicidurile se raspandesc si vor creste tot mai mult in frecventa. Fara demagogie, fara lamentari, fara interese personale dati Cezarului ce e a Cezarului. Biserica sa ocroteasca familia cu toata puterea ei si nu bisericile si simbolurile publice. Iar scoala sa lumineze mintile fiindca sufletele nu poate decat atat de rar precum un dascal ce poate sa iti fie ca si parinte.
Va multumesc pentru rabdarea de a ma citi si va implor. Aveti capacitatea si personala cat si de conjunctura de a face ceva spre a ne trezi un pic din nebunie. Lasati lumea sa stie ca trebui sa se faca ceva inainte de a ajunge fara familii, un haos solitar al indivizilor in cadrul maselor, o societate cu litera de lege legea junglei. Inima dumneavoastra ar suporta asa ceva?
Aprilie 2nd, 2008 at 12:44 am
Magnific!!!
Adeptii teoretizarii drepturilor omului si ai satanismului sar in ajutorul parerilor fragile si nesigur exprimate ale unei domnisoara cu ras frumos.
Personal protestez impotriva impunerii obligatorii a matematicii in scoli si a calitatii multora dintre profesorii care o predau.
Liana, esti o persoana cu foarte mult farmec (in sensul cel mai frumos cu putinta), de multe ori de asta las televizorul sa mearga pe Realitatea si nu pe Antena3 si tot de asta sper din suflet ca in timp (ajutata si de lecturi de calitate nu doar de autori la moda), sa intelegi ca trairea crestinismului nu se poate intampla in afara spatiului Bisericii si al preotilor carora le-a fost lasat Harul si administrarea Sfintelor taine, asa cum sunt ei (cam pe masura credintei noastre nu crezi?).
Intrebare de final:
Ce s-a intamplat cu tine si unde ai disparut asa brusc?
Sper ca totul e bine si te vom revedea cat mai curand.
Doamne ajuta
Aprilie 4th, 2008 at 12:26 pm
Jolidoane,jolidoane
Fugi Scumpico!… cat mai crezi in seductia realitatii sa fii sigura ca te asteapta(oricand) altceva care sa ,,compatibilizeze'’ natura ta de ,,tocilar'’ scumpic si inteligent.
Aprilie 4th, 2008 at 5:45 pm
Buna Liana
O sa te felicit de doua ori: prima cu privire la subiectul abordat de catre tine si in al doilea rand pentru Realitatea TV pentru modul PROFESIONIST cum a transmis SUMMIT-UL, cel mai impecabil, net Antenei 3.
Un week-end placut,
Petrisor